donderdag 24 september 2009

Meerderheid succesvolle innovatieve Nederlandse bedrijven blijft investeren

De economische teruggang heeft geen invloed op de investeringen in innovatie van bedrijven die hier in het verleden ook al succesvol* in waren. Dat blijkt uit een recent grootschalig onderzoek naar de staat van innovatie in Nederland van Innovatiebureau Six Fingers in samenwerking met marktonderzoekbureau DBMI. Meer dan 600 beslissers in Nederlandse organisaties hebben hieraan meegewerkt. De succesvolle innovatieve bedrijven geven aan dat het innovatiebudget gelijk zal blijven of zelfs gaat stijgen.

Er is een groot verschil tussen succesvolle organisaties op het gebied van innovatie en de minder succesvolle. Succesvolle bedrijven geven aan dat het innovatiebudget gelijk zal blijven (32%) of zelfs gaat stijgen (57%). Slechts één op de tien geeft aan dat het innovatiebudget volgend jaar minder zal worden.

Kleine organisaties investeren meer

Verder is er een verschil tussen kleine organisaties (minder dan 20 werknemers) en grote organisaties (250+ werknemers). Kleine organisatie zien het belang van innovatie meer in dan grote organisaties. Zij durven nu te investeren terwijl grote organisaties voorzichtiger zijn. De meerderheid (52%) van de kleine organisaties geeft aan het budget te gaan verhogen, terwijl slechts 30% van de grote organisaties dit doen. Ook zijn kleine organisaties succesvoller in innovatie dan grote organisaties. Van de kleine bedrijven in Nederland behoort 45% tot de succesvolle innovatieve bedrijven, van de grote maar 17%.

Uit het onderzoek komen een aantal factoren naar voren die bepalen of een organisatie wel of niet succesvol is op het gebied van innovatie. Zo kijken succesvolle bedrijven niet teveel naar concurrenten om ideeën op te doen en houden zij het poldermodel buiten de deur. Daarmee voorkomen zij dat ideeën op de plank blijven liggen. Verder blijkt ook dat deze organisaties toestaan dat er fouten worden gemaakt. Hierdoor leren ze in de praktijk wat werkt en niet werkt.

Daarnaast zijn succesvolle innovatieve bedrijven succesvol omdat zij hun innovatie managen. Binnen het bedrijf is een strategie opgesteld om dit proces te begeleiden. Veel bedrijven laten hierin nog de menselijke en toevalsfactor de boventoon voeren.

Jaarlijks onderzoek ‘Oog op Innovatie’

Innovatiebureau Six Fingers en marktonderzoeksbureau DBMI gaan vanaf 2009 jaarlijks een onderzoek uitvoeren naar de staat van innovatie in Nederland. Met dit onderzoek willen ze Nederlandse organisaties inzicht geven in hoe zij beter kunnen presteren op het gebied van innovatie.


Aan ‘Het oog op Innovatie’ hebben in totaal 618 beslissers en beïnvloeders op het gebied van innovatie meegedaan. Daarmee is dit één van de grootste innovatieonderzoeken van Nederland.

* Of een organisatie succesvol is op het gebied van innovatie is berekend aan de hand van een aantal factoren. Het percentage van de winst uit nieuwe producten, het percentage nieuwe producten, de winstontwikkeling, de ontwikkeling van het aantal werknemers en de eigen beoordeling zijn hierin meegenomen. Aan de hand van de gewogen score zijn de organisatie ingedeeld in drie verschillende groepen. Succesvolle organisaties, gemiddeld succesvolle organisaties en weinig succesvolle organisaties.

Feiten uit het onderzoek

  • Klant, personeel en management van organisaties zijn de voornaamste bronnen voor ideeën voor succesvolle organisaties. Concurrenten als bron gebruiken levert juist weinig onderscheidend vermogen op.
  • Nederlandse bedrijven gebruiken vooral bronnen Uit uit de directe omgeving van de organisatie. Nederlandse organisaties kijken weinig naar andere branches.
  • Ondanks dat er vaak wordt geroepen dat organisaties in de kosten snijden, geldt dit voor het innovatiebudget slechts in 40% van de gevallen. Sterker nog: bij 59% blijft het innovatiebudget gelijk of stijgt het zelfs. Vooral succesvolle kleine organisaties investeren op deze manier anticyclisch.
  • Succesvolle organisaties hebben een uitgebreid, structureel georganiseerd innovatieproces.
  • Ze bepalen vooraf het innovatiedoel en gebruiken een goede filter om ideeën te toetsen.
  • De marketingafdeling is belangrijk, ze zijn vaak betrokken bij het innovatieproces van succesvolle organisaties. Een aparte innovatieafdeling betrekken of eindverantwoordelijk maken is vaak juist geen goed idee. Minder succesvolle bedrijven maken in alle stappen van het innovatieproces vaker gebruik van een aparte innovatieafdeling.
  • Kleine organisaties hebben meer ideeën, voeren ze vaker uit, leren beter, geven ruimte voor mislukking, hebben minder last van het poldermodel en belonen betrokkenen vaker financieel. Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan een vruchtbare innovatiecultuur.
  • Daarnaast is letten op hoe een innovatie te verdedigen is zeer belangrijk. Succesvolle organisaties laten hun innovaties minder vaak kopiëren, waardoor deze meer waarde voor hen heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten